12 C
Brno
Pondělí, 20 března, 2023
HomeAktualityNový grafikon podle analytika přinese posílení dopravy a snížení nákladů

Nový grafikon podle analytika přinese posílení dopravy a snížení nákladů

Date:

Related stories

Tepláři žádají změnu kompenzací, varují před nouzovým stavem

Podle teplářů aktuální návrh ohrožuje zásobování obyvatelstva teplem. Vládní návrh...

Skupina G7 se připojila k Evropské unii v zastropování ruské ropy

Strop na ruskou ropu dováženou po moři začne platit...

Evropské unii se daří snižovat svou závislost na energii z Ruska

Předběžné údaje ukázaly, že poptávka byla v listopadu o...

Poslanci odsouhlasili dočasné snížení DPH na vleky, koupaliště i gastro

Snížená sazba se má uplatňovat do konce března. Sazba daně...

Vláda odsouhlasila smlouvy na nájemní byty za více než miliardu eur

Investory jsou BWSG a Kooperativa. Slovenská vláda ve středu odsouhlasila...
spot_imgspot_img

Základní premisa nového grafikonu podle Farkaše je, že zrychluje spojení.

Nový železniční grafikon, který začne platit 11. prosince, přinese čtyřprocentní posílení dopravy, šestiprocentní snížení nákladů a dvouminutové průměrné zrychlení meziměstského spojení.

Uvedl to na briefingu Rastislav Farkaš, analytik z Útvaru hodnoty za peníze (ÚHP), za účasti ministra dopravy a výstavby Andreje Doležala (nominant Jsme rodina).

Základní premisa nového grafikonu podle Farkaše je, že zrychluje spojení.

„Průměrné zrychlení je přibližně dvě minuty v běžném spojení. Samozřejmě jsou tratě, kde to spojení je rychlejší o desítky minut, i takové, kde se na druhé straně zpomaluje méně,“ upřesnil Farkaš.

„Grafikon, který vstupuje v platnost v neděli (11. 12.), je první větší etapou plánu dopravní obslužnosti. Tento plán jsme vytvářeli ve spolupráci s ministerstvem dopravy a Železniční společností Slovensko. Je to plán, který hovoří o tom, na které trati má chodit kolik vlaků, kde vlaky mají stát a kdy ty vlaky mají jezdit,“ přiblížil analytik ÚHP.

Velkou výhodou nového grafikonu podle Farkaše je, že za balík peněz, který byl k dispozici, pojede o čtyři procenta více vlaků. „To znamená, že na tratích, kde je nejvíce cestujících, pojede vlaků víc. V průměru to znamená, že jeden vlakový kilometr, tedy to, co si ministerstvo objednává od ZSSK, zlevní o šest procent,“ vysvětlil.

„Když se podíváme na cestující, tak v průměru 12 procent z nich pojede rychleji o asi 15 minut. Největší zrychlení jsou na tratích z Bratislavy do Žiliny a dále do Košic. Zároveň velmi výrazně se zrychluje spojení směrem do Nitry nebo do Prievidze. úspory v řádech desítek minut,“ doplnil Farkaš.

Pro většinu cestujících, což je asi 80 procent, se podle jeho slov nic nezmění, budou jezdit tak jako dosud. „Ty časy jsou u spojení stejné, rovněž frekvence spojení je podobná,“ poznamenal.

„Ta negativa jsou v tomto případě pro šest procent lidí, kteří půjdou o asi 12 minut pomaleji. Toto ale není primárně důsledkem nového grafikonu. Vychází to ze stavu železniční infrastruktury a z probíhajících výluk, kde na mnoha tratích vlaky zpožďují v řádu desítek minut. Nově se tyto cestovní časy zreálňují. Rychlík Bratislava – Zvolen, který běžně zpožďuje kolem půl hodiny, pojede nově sice o 20 minut pomaleji, do cílové stanice přijede však včas, ne se zpožděním,“ dodal Farkaš.

Subscribe

- Never miss a story with notifications

- Gain full access to our premium content

- Browse free from up to 5 devices at once

Latest stories

spot_img