12.3 C
London
Pátek, 3 února, 2023
HomeRady a NávodyDůmyslná trojnožka je ikonou 20. století

Důmyslná trojnožka je ikonou 20. století

Date:

Related stories

Tepláři žádají změnu kompenzací, varují před nouzovým stavem

Podle teplářů aktuální návrh ohrožuje zásobování obyvatelstva teplem. Vládní návrh...

Skupina G7 se připojila k Evropské unii v zastropování ruské ropy

Strop na ruskou ropu dováženou po moři začne platit...

Evropské unii se daří snižovat svou závislost na energii z Ruska

Předběžné údaje ukázaly, že poptávka byla v listopadu o...

Poslanci odsouhlasili dočasné snížení DPH na vleky, koupaliště i gastro

Snížená sazba se má uplatňovat do konce března. Sazba daně...

Vláda odsouhlasila smlouvy na nájemní byty za více než miliardu eur

Investory jsou BWSG a Kooperativa. Slovenská vláda ve středu odsouhlasila...
spot_imgspot_img

Stoleček Nr. 60 od finské společnosti Artek se díky jednoduchosti a funkčnosti stal jedním z nejkopírovanějších kusů nábytku vůbec.

Při pohledu na tento nenápadný stoleček by nikomu ani na mysl nesešlo, že se v něm soustředí historie nábytkového designu i to nejlepší, co začátek dvacátého století v odvětví přinesl.

A rozhodně by nikomu nenapadlo, že jde o osmdesátiletého staříka.

Architektura a design
Navzdory vysokému věku nejde o žádného geriatrika. Stoleček finské společnosti Artek je svěžím příkladem nadčasového designu. Oblíbily si ho domácnosti třicátých let a stejně rádi ho používají i ty dnešní. Důvod je jednoduchý. Tento střízlivý kus nábytku spojuje účel s půvabem v té nejpřirozenější podobě.

Stoleček Nr. 60 zkonstruoval v roce 1933 finský architekt Alvar Aalto, který se podepsal pod několik významných staveb finského modernismu. V nich úspěšně aplikoval tvůrčí vize funkcionalismu. Výslednou formu budov podřídil co účelu a zbavil se nadbytečných příkras.

„Funkcionalismus“ má v našich končinách (deformovaných socialistickou výstavbou) nepříjemnou pachuť. Ale ten Aaltův je záležitostí zcela jiných kvalit. Budovy komponoval s příznačnou skandinávskou citlivostí a dával si záležet i na jejich vnitřním vybavení. A tak se začal věnovat i nábytkovému designu.

Umění a technologie
Spolu s manželkou a spolupracovníky založil ve Finsku nábytkářskou dílnu Artek. Její název odvodil od slov umění a technologie (Art + Technology). Tím jasně pojmenoval svůj cíl sjednotit výtvarné kvality užitého umění s technologickými inovacemi masové výroby. Tyto snahy ilustruje právě stoleček. 60.

Aalto vyhoutal důmyslnou konstrukci prostého sezení, aby co nejvíce zjednodušil jeho výrobu. Kulaté sedátko je vyrobeno z březové překližky. Doplňují jej tři nohy ve tvaru písmene L vytvořené speciální technologií ohýbání masivního dřeva, kterou vyvinul.

Právě díky detailu ohybu nohou a rozumně vyváženým proporcím se v jednoduché kompozici ukrývá půvab umocněný účelností.

Skandinávská racionalita
Stoleček je skutečně ikonickým kusem designu 20. století. Přinesl revoluci v nábytkové tvorbě tím, že zaměřil pohled na její základní funkci. Zároveň pamatuje v první řadě na lidi. Právě proto Aalto upřednostnil vlídný materiál dřeva a ne chladnou ocel či sklo. Stoleček slouží k příležitostnému sezení, uplatní se i jako postranní stolek a když není „v akci“, dá se naskládat na sebe. Vyrábí se z březového dřeva ve více povrchových provedeních – upraven průsvitnými nebo barevnými laky.

U příležitosti 80. narozenin připravil Artek i limitovanou edici stolku s různobarevnýma nohama či koženým čalouněním.

Jeho neštěstím je, že se stal jedním z nejkopírovanějších kusů nábytku vůbec. Svou verzi trojnožky se zaoblenýma nohama nabízí kdekdo, originál je však pouze jeden a dosud se vyrábí v původní továrně Artek.

Subscribe

- Never miss a story with notifications

- Gain full access to our premium content

- Browse free from up to 5 devices at once

Latest stories

spot_img

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here